Ny syskonvagn? Mountain Buggy Duo

Jag funderar på att köpa en Mountain Buggy Duo, Urban Jungles syskonvagn, så jag provkörde den i butiken idag. Den är bara några centimeter bredare än vår Terrain men känns gigantisk. Är det någon av er som använder den? Fördelar? Nackdelar? Går den in i era bilar? Lättkörd? Varukorgen? Bredd på sittdelarna?

Om jag byter till syskonvagnen ska jag sälja min iCandy med alla delar och använda Mountain Buggy Terrain som vardagsvagn med ståbräda till och från förskolan. Syskonvagnen får köras till Ica, på fredagar när Sixten är hemma och under helgerna. Han sover fortfarande i vagnen på helgerna och därför vill jag inte bara ha en ståbräda till honom. Baxter vill jag helst ha bakåtvänd men det går inte med icandyns syskondel som är aktuell när han vuxit ur babyskyddet. Dessutom börjar Sixten växa ur sin sittdel som ni kan se på bilden. Jag älskar iCandy Peach och är supernöjd med den men jag är lite extra kär i Mountain Buggy Terrain. Den behöver dock kompletteras med en vagn där båda barnen kan sitta bra. iCandy Peach är i första hand en singelvagn som kompletteras med en extra sittdel men när Baxter blir äldre behövs en vagn där båda barnen är VIP liksom. Ingen av gräbsen ska behöva lida eller åka ”sämre” än den andra. Jag syftar framförallt på Phil and Ted där man sitter bakom och nästan nere på asfalten.

Kom gärna med era reflektioner kring syskonvagnsdjungeln och vad ni tror skulle passa oss.

29 kommentarer

Filed under Lofsan

29 responses to “Ny syskonvagn? Mountain Buggy Duo

  1. Vi har. Dock terrain-modellen, men/och så bor vi inte heller i Stockholms innerstad. Jag har t.o.m med sprungit med den. Nöjd på alla sätt och vis, och skulle inte byta till någon annan vagn. ”Tunn” i bilen, slipper genom precis alla dörrar, bra utrymme (Marius som är en relativt lång soon-to-be treåring, sitter hur bra som helst fortfarande.) Fast just nu har vi punka. Det är inte bra. 😉

  2. Jag gillar allt som har med UJ att göra så jag tycker go for it!

    Det negativa med syskonvagnen är väl just att den är så bred? Det blir väl knöligt på bussar, i bilen och hissen kan jag tänka mig. Men annars tror jag den är en riktigt bra syskonvagn just för att den är så lättkörd. Sen att Baxter inte kan sitta bakåtvänd är ju ett problem….

    Förstår verkligen att ni behöver en syskonvagn nu när båda behöver sittplats. Vagnar är ett bök helt enkelt.

    • Jag har hakat upp mig på just det. Iför sig åker jag aldrig buss, det är bilen som är problemet. Det borde finnas en Swift fast i duoform!

      • MammaMört

        Det kommer en swift i duo-form! Fast dom kan nog inte svara på exakt när den dyker upp. Är tydligen lite si och så med leveranser från UJ.

        Vi har dubbelUJ till en 2-åring och en 3 månaders just nu. Bor ifs. på landet, så det är mycket grusvägar och ruff terräng som gäller här. Den funkar superbra! Går in i en Volvo V50 om man plockar bort bakhjulen. (och det är enkelt att göra.) Bra med benutrymme även om man är lång och smidigt med solskydd i suffletten. Enda nackdelarna är nog att det kan bli punka på däcken och att den nog kan bli lite smal i sitsen när vår tvååring blir större.

      • Det har tydligen varit så sen de konkade och blev uppköpta!

  3. Vi har duon!! är supernöjd !! separata suffletter så om den ena sover behöver inte den andra ha om den inte vill. det enda är väl att chassit blir lite skavt då man fäller ihop den. bra fjädring, lättkörd går in överallt. synd att man inte kan vända barnen mot sig. Liggkorgen till vår mini är lite väl snålt tilltagen så jag kommer tyvärr få ha henne framåtvänd tidigare än jag velat. men det är ju kansk einget problem för er! bara plus för vagnen!! hade en teutonia syskonvagn tidigare men den är tung och svårstyrd i jämförelse!

  4. Vi har en, är supernöjd! Men känns enormt bred när man åker buss eller är inne i affärer. Lättstyrd och skönt med brett styre som man kan reglera. Bra varukorg , stabil vagn som orkar mycket! Skönt med 2 suffletter. I bilen tar den upp hela bagaget. Går precis in i våran bil. (har kombi) sittdelarna har bra bredd, ungefär son singelvagnen. Bra med stora hjul som lätt går att pumpa.

    • Ni hade väl en ujsingelvagn innan? Hur känns denna i jämförelse?

      • Japp vi har en singel också, den är ju mycket smidigare. Jag använder mest singel och bärsele. Känns smidigare när jag är själv för jag har inte körkort och på bussen känns duon enorm! men annars är duon väldigt lättkörd och praktiskt. vet inte men den känns ju större nu när vi har en liggdel på den också. kommer nog kännas bättre när vi har sittdel på båda. Men kolla verkligen att den går in i bilen, för det är precis så att den gör det i våran bil. den tar jättemycket plats.

  5. Moa

    Vi har också duon och är väldigt nöjda med den. Fördelarna enligt mig är att den är så lättkörd, går att fälla till nästan liggläge, separata suffletter, bra förvaring och smidig att fälla och få in i bilen (väger dock en del). Nackdelarna är att liggdelen är så liten (inget problem för er), sittdelen är inte helt upprätt vid fullt sittläge- så vår son sitter ofta framåtlutad för att se, samt att den är bred. Men för att vara syskonvagn med två bekväma sittdelar så är jag ändå förvånas över att den är så pass liten ändå och den går in i de flesta hissar och dörrar! Tror ni kommer bli nöjda med den! Vår son som är 90 cm är inte i närheten av att ha växt ur den på längden, men det var lite trångt i vintras med overall och åkpåse, men det är det väl i de flesta vagnarna.. Vi har fleecedynor i vår och dom tycker vi är super. Lycka till med vagnvalet 🙂

  6. Vi hade en UJ till Max när han var liten (eller mindre kanske man ska säga!)
    Jag störde mig otroligt mycket på att det fulla sittläger inte är så fullt.
    Max satt ofta och lutade sig framåt!
    Och har också tänkt på att många barn gör det i dom vagnarna!
    Punka är också ett minus. Fick det två gånger på ett år!
    Annars så är den jätte bra. Smidig, stabil och nya modellen är göra snygg!

  7. Inte alls med UJ att göra, detta inlägget men vi köpte en Baby Jogger City Select nu och vi är jättenöjda med den. Man klickar bort sittdelarna med ett enkelt tryck, barnen kan ändras att sitta på 16 olika sätt. Chassit blir nästintill platt när man fäller ihop det, så även sittdelarna. Lätt vagn att lyfta och inte bred eftersom barnen inte sitter bredvid varandra. Denna kanske inte passar er men vill ändå tipsa om den 🙂
    Vi är supernöjda!

  8. Moa

    Vi har 15 mån mellan våra killar. I dagsläget är storebror 19 mån och lillebror snart fyra. Men båda är ganska stora killar (i synnerhet långa) och därför måste vi redan nu byta till sittdel, och den är ju inte alls lika ombonad som liggdelen och dessutom framåtvänd vilket känns sådär.. Någon som haft mjuklift i duon i sittdel? Undrar om någon mjuklift får plats! Det skulle ju göra det lite mer ombonat och om man inte vill spänna fast lillen slipper man oroa sig att han trillar ur..

  9. Maria

    Här i New York spanar vi just nu på en Baby Jogger Summit XC, som också finns som dubbel – Giggle på Wooster St säljer dem. Och väl där sprang vi på BOB Revolution SE, vilken COOL vagn! Supersnygg även i syskonutförande, jag skulle hålla mig till nästa NYC resa och satsa på denna! Stort fönster för att hålla koll på barnen och jag tycker BOB känns som en springvagn, riktigt grym att köra. Känns dock större än Mountain Buggy, fast värt det! Finns på hemsidan http://www.giggle.com under ”on the go” – ”strollers”. Lycka till!

  10. Cissi

    Köp den! Tycker verkligen den är den smidigaste vagnen för syskon som finns. Så otroligt lättkörd att jag ofta väljer den framför vår Brio Race oljat bara har ett barn. Nu bor ju inte jag i city, men åker jämt buss o tbana, och tycker inte alls det är nåt problem. Akta dig för Lidingöbanan och Roslagsbanan dock.

    Visst har den nackdelar, allt det som folk skrivit innan kan jag i viss mån hålla med om. Men man får väga det mot fördelarna, som är MÅNGA! Lycka till i valet! Kram

  11. sandra

    men varför inte satsa på en bugaboo donkey? dom finns utomlands nu till försäljning men tror att det går att bestlla via nätet. på barnvagnsblogg.blogspot.com finns en utförligt recension av den. Då kan du ju ha sittdelarna åt olika håll dessutom!

Kommentera

