Min favoritmagövning

Ni är många som undrar över vilken min favoritmagövning är. Jag kör aldrig crunches, situps eller liknande. Jag satsar på rotationer som bygger styrka kring hela midjan och ryggraden. Den här övningen görs med en joystick som sticks ner i en viktplatta eller med en stång direkt mot ett hörn. Övningen är avancerad och passar dig som är van att styrketräna, är skadefri och har koll på coremuskulaturen.

Stå ganska bredbent med tyngden på hela foten. Luta dig lite in mot stången och sug in naveln mot ryggraden. För stången i en halvcirkel utanför kroppen mot din sida, hela tiden med naveln insugen. Höften ska peka framåt hela tiden, rotationen ska ske i midjan och strax ovanför. Använd magmusklerna för att pressa upp stången mot taket och mittläget igen, försök att hålla armarna raka hela tiden, framförallt den främre. Byt grepp om du vill och gör samma halvcirkel utanför kroppen på andra sidan. Upprepa så många gånger som du orkar strikt. Känns övningen väldigt lätt kan du hänga på en 5:kgsplatta på toppen men testa först ordentligt så att du verkligen bara jobbar med magen och inte armarna.

Annonser

5 kommentarer

Filed under Importerat, Lofsan tipsar, Lofsans styrkeövningar, Lofsans träning

5 responses to “Min favoritmagövning

  1. Åh, denna ska jag absolut testa! Tack för tipset.

  2. Wow, vad du är vältränad! Hade önskat att jag var det också. Hur ofta tränar du?

  3. Pingback: Löpning och simning i samma pass | Militärmamman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s