Sixtens första dag på förskolan

Då var det klart! Sixten har härmed lämnat bebisstadiet och trätt in i barn- och skolvärlden. 🙂

Mormor kom hem till oss redan vid 08 igår morse så att jag kunde göra klart det sista innan det var dags att gå. Sixten var i toppform hela morgonen; sjöng, dansade och skrattade hela tiden. Bra start!

Jag packade Sixtens lilla söta Haglöfsryggsäck, som han fick i 1-årspresent av morfar, med två ombyten, ett örngott och en märkpenna (jag satt och märkte alla kläder där), den blev så tung att han höll på att falla baklänges. När han märkte att det var något speciellt på gång ställde han sig och väntade vid vagnen, tog fram kängorna och bevakade ytterdörren.


Amen, väskan är för tuuuuung, mamma!


Ska vi gå snart?


För tung säger jag!


Hejdå mormor!


Amen ska vi inte gå nån gång?!

Medan jag lämnade vagnen uppe på avdelningen knatade Sixten rakt ut på gården, fröknarna ropade till de andra barnen att nu är äntligen Sixten här! Flera barn kom fram och hälsade på Sixten och klappade honom på huvudet. De har pratat ända sen jul om att Sixten ska börja där. 🙂

Det är tre avdelningar på förskolan; småbarn 1-2 år, mellanbarn 3-4 år (där går Sixten) och storbarn 4-5 år. Avdelningarna kommer att göras om lite grann under terminen, på Sixtens avdelning är det han och en pojke som är 16 månader som är överlägset yngst men det kommer nog att jämnas ut. Jag tycker att det är bra att han kan börja på mellanbarnsavdelningen direkt istället för att behöva byta dit efter sommaren. Han är tidigt utvecklad motoriskt sett och långt framme när det gäller finmotorik så lokalerna och materialet/leksakerna på mellanbarnsavdelningen passar honom bättre. Han är van vid lite tuffare tag när han leker här hemma med Tom som är 7 år så 4-åringarna på förskolan blir inga problem vid en närkamp.

Efter en timme på gården (som var väldigt isig, alla barn halkade runt i sina overaller) gick Sixtens inskolningsfröken, Sixten och två andra barn in på avdelningen för att i lugn och ro bekanta sig med lokalerna. En grupp var på biblioteket på förmiddagen så det var lite lugnare på förmiddagen. Sixten blev punktmarkerad av ”sin” fröken hela dagen, max en halvmeter ifrån honom var hon hela tiden. Det passar honom mycket bra så att han i lugn och ro kunde titta på alla leksaker, utforska rummen, rita med kritor och tuschpennor och leka med dinosaurier med två andra pojkar. De lekte vid inomhussandlådan och grävde länge länge. Det var nog Sixtens favorit under hela dagen.

Förskolan använder sig av Reggio Emiliainspirerad pedagogik och lägger stor vikt vid dokumentation och det humanistiska människoperspektivet. Sixtens inskolningspedagog fotade honom redan under första timmen när de målade och så fick jag se exempel på hur föräldrarna har förberett pärmar till barnen med foton och text om familj, vänner, resor och minnen. Jag måste med andra ord gå och köpa en fin pärm med plastficka på framsidan och plastfickor inuti, skriva ut foton och klistra in kollage. Barnen är ju en del av ett stort sammanhang.

Jag höll mig i ett annat rum hela dagen förutom vid lunch, mellis och vilan då jag var bredvid honom. Sixten ville inte ha fisk och potatis till lunch men åt en knäckis och drack två glas mjölk. Inget annat barn dricker ur pipmugg och då vill inte jag att Sixten heller gör det så han drack ur riktigt glas, utan att spilla såklart. Vid vilan sover 3-åringarna i ett eget rum på varsin madrass tillsammans med två pedagoger. Sixten och jag fick ett eget hörn med en filt, imorgon ska jag ta med en egen filt till honom, och en efter en somnade barnen in. Sixten låg och vred sig i cirka 10 minuter innan han också somnade. Över förväntan! De andra vuxna lämnade rummet men det var viktigt för mig att vara bredvid Sixten när han vaknade så jag satt kvar där i mörkret i 90 minuter. Sixten vaknade på rätt sida och leken fortsatte som innan.

Sixten äter inne i ateljén tillsammans med tre andra barn och en vuxen och så stänger de dörren ut till de två andra borden, det kommer nog underlätta för honom att kunna koncentrera sig. Han blir ofta splittrad när det är många barn runtomkring och vill helst leka istället för att äta. Förskolan har en egen kock (en av två manliga i personalstyrkan) och all mat lagas på plats. Han bakar till och med allt bröd själv. Det är väldigt lyxigt tycker jag. De har ekologiska mejeriprodukter och olika sorter mellanmål varje dag. Sixten åt en smörgås och fortsatte på mjölkspåret. Jag lämnade vällingen med flit hemma. Annars dricker han en vällingflaska på förmiddagen och äter sedan en lite senare lunch tillsammans med mig. Det passar vår vardag och livsstil.

Sixten var i toppform hela dagen och så himla glad. Det var en incident med ett barn (som har en resursperson knuten till sig) där Sixten fick sig en svartsjuk knuff i bröstet och hamnade i ett skåp med ryggen före, tårarna sprutade. Jag backade in det andra rummet och Sixtens fantastiska inskolningspedagog tröstade på bara några sekunder. Det var bra för mig att se att det gick så lätt för henne att trösta honom. No worries.

Flera förskolor inom Stockholms stad använder sig av föräldraaktiv inskolning under tre dagar. Det innebär att man är på förskolan hela dagarna under tre dagar och är med i verksamheten som vanligt. Föräldern är med i verksamheten i den mån som barnet behöver och deltar vid måltider och vila. Den fjärde dagen lämnas barnet på förskolan och sedan finns föräldern standby om det behövs. Denna metod passar Sixten; han skulle inte må bra av att behöva lämna barnen och lokalerna vid lunchtid. Nu kom vi samtidigt som andra barn och deras föräldrar vid 09 och så gick vi klockan 15 samtidigt som andra föräldrar hämtade sina barn.

Dagen avslutades med en glasspinne eftersom en pojke på avdelningen hade sin sista dag. Sixten var så stolt där han fick sitta på en riktig (låg) stol vid matbordet och äta glasspinnen helt själv. Inget kladd överhuvudtaget.

Mamma kom med Baxter vid 11 så att han fick äta och sedan klarade han sig på det fram till 15 när vi kom hem igen. Det tar sig!

Resten av dagen och kvällen var Sixten så himla glad och gosig. Han somnade utan ett pip i Hans famn strax efter 19 och sov förbi midnatt innan han vaknade första gången. Det är bra tecken!

Några genus- och mångfaldsreflektioner från dagen:

– Pojkarna leker i grupp med sand, dinosaurier och klossar, flickorna leker två och två med prinsesskläder eller pysslar och målar.
– En flicka med östeuropeiska föräldrar (född i Sverige) och en adopterad pojke från Sydamerika står för mångfalden på avdelningen.
– De tre pedagogerna på avdelningen är svenska kvinnor i övre medelåldern.

Och så var det med det.

Annonser

11 kommentarer

Filed under Sixten knegar, Sixtens förskola

11 responses to “Sixtens första dag på förskolan

  1. Spännande dag! Låter som en riktigt bra förskola där Sixten kommer trivas. Jag tycker det är jätteviktigt att maten är lagad på plats och har sådan tur att den förskolan som ligger närmast oss (200 meter) har både egen kock, ekologisk mat och sover utomhus. Hoppas vi får plats där bara!
    Hoppas du är bättre från din dödssjuka idag?! Krya på dig!

    • Lofsan

      Haha, ja jag mår bättre nu. 🙂

      En bra gård och bra mat är viktiga faktorer för mig. Vi har ju ingen egen gård här hemma och bor mitt i stan så det är viktigt att barnen får vara ute så mycket som möjligt. Håller tummarna för att ni får ert önskade alternativ!

  2. Det låter ju som att det går superbra för Sixten på förskolan. Vad skönt!

    En annan grej jag hört om 3-dagarsinskolning är att man vänjer barnet vid att vara på förskolan snarare än att vänja dem vid avskedet – vilket det ju är mer fokus på om man har utdragen inskolning. Låter logiskt, tycker jag, och vi uppskattade också 3-dagarsvarianten.

    Men oj vad konstigt det låter med genusreflektionen. Så är det verkligen inte på vårt dagis, tack och lov..

    • Lofsan

      Det är genusmamman i mig som granskar… Det viktigaste för mig är att pedagogerna är varma och kärleksfulla och verkligen brinner för sitt jobb. Inte någon som är där för att arbetsfömedlingen placerat dem där så att de kan få socbidrag. Sedan spelar det ingen roll om de är barnskötare eller förskolelärare: det är människan som är viktigast!

      Vi jobbar med genusperspektiv härhemma så det ”gör inget” om pedagogerna inte gör det.

      • Huvudsaken är ju att allt erbjuds, både dinosaurier och prinsesskläder. Bara att hoppas att båda erbjuds både pojkana och flickorna – men det kanske de gör.
        Nästa vecka kanske det är tjejerna som leker med dinosaurierna och killarna studsar omkring i kjolar. Hoppas. 😉

      • Lofsan

        Haha, ja, jag gjorde ju ingen statistisk undersökning. 🙂 Jag hoppas barnen blir sedda som individer och små minimänniskor.

    • Lofsan

      Föresten; bra perspektiv på inskolningsmetoden du skriver.

      Vänja sig vid avsked istället för verksamheten…

  3. Vi kör oxå med 3 dagars föräldraaktiv intensivinskolning på mitt jobb. Hos oss är föräldrarna med hela tiden under dessa tre dagar och ser precis vad vi gör, hur vi gör det osv. Föräldrarna är helt ansvariga för barnen dessa dagar, vi försöker enbart att locka barnen att vara med på olika aktiviteter och är i närheten hela tiden. Denna metod är bra för att föräldrarna får mycket mer insyn i verksamheten (speciellt de föräldrar som inte förstår hur mycket vi gör på förskolan, de får insyn i hur mycket vi har planerade aktiviter som utmynnas ifrån den läroplan vi följer) . Barnen kommer mycket snabbare in i verksamheten och är allt som oftast redo att lämnas efter 3 dagar.

    Denna metod är såå bra!! (för de allra flesta, givetvis måste man kolla från barn till barn)
    Ursäkta att det blev en jättekommentar… jobbar ju själv på förskola och tycker att det är roligt att läsa och diskutera förskolepedagogik!). Tycker Sixtens förskola verkar jättebra!

    Kramis

  4. MansonDust

    Låter som att det kommer gå bra på dagis för Sixten! 🙂 Bra att dom lagar sin egen mat, det gör dom på dagiset här med & det är jag så glad för.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s