Ny vecka – sista veckan

Vår sista vecka innan Sickan börjar på förskolan!

Idag är det måndag och dags för SatsBaby i Sickla med andra ord. Vi får se hur Baxters scenskräck yttrar sig, kanske är han nöjd idag? Jag hoppas koreografin sitter bättre denna vecka och att Sixten har superroligt inne på Minisats!

Hur startar ni er vecka?

Annonser

10 kommentarer

Filed under Lofsan

10 responses to “Ny vecka – sista veckan

  1. Långprommis och allmänt soft hemma…

    När började du köra satsbaby efter Baxter?
    Jag vet att man egentligen ska vänta 2 månader, men måste man verkligen det, kan man inte anpassa lite?
    Ska givetvis inte jämföra mig med dig – som har ett helt annat utgångsläge – men om allt känns bra osv, kan man inte tjuvstarta..? Jag ringde BM och försökte tidigarelägga mitt återbesök men det fick jag inte (suck).
    Efter Stella sprang jag tjejmilen när hon var 6 veckor… Det var kanske inte helt smart, men det gick bra.
    Ruggigt träningssugen helt enkelt. Max blir en månad i helgen..

    • Lofsan

      SatsBaby rekommenderas från att barnet är 6 veckor. Jag har kört från 3 veckor med båda pojkarna. Det är framförallt mängden avslag som är ett tecken på hur kroppen återhämtar sig. Om det känns bra och du inte blöder mer efter att du tränat kan du med andra ord testa. Om det inte känns bra är det ju bara att avbryta. Undvik hopp och kniiiiip hela tiden. 🙂

  2. Sofie

    Här startar veckan med ett skivstångspass i kväll 🙂 Finfint!

  3. Veckan började lugnt här med bloggläsande, promenad och besök av mormor & morfar ( ja inte mina utan lill tjejens). Det var intressant att läsa här ovan att det är mängden avslag som visar hur kroppen återhämtar sig, jag längtade nämligen sjukt mycket efter att träna direkt när graviditeten var över men vågade inte fören efter återbesöket. Och jag som hade avslag i fyra dagar. Tycker fortfarande att du har en toppenblogg!

    • Lofsan

      Tack! Det finns andra som förespråkar helt andra tidsintervall än jag men jag står fast vid att alla är olika och har haft olika graviditeter, förlossningar, träningsvana osv så lyssna på kroppen och prova sig fram är rätt recept enligt mig.

      • Har en fråga till dig ang kost, har läst hur du åt under din nio veckors utmaning och tänkte härma dig lite där (fast vegetariskt) eftersom jag är kass på det där med mat och äta rätt. Min fråga kommer till att du skriver att du helammar, har det någon betydelse för hur du åt? Skulle du ha ätit mindre om du inte ammat (färre mål om dagen)? Jag är inte speciellt stor i maten så jag oroar mig egentligen inte för att äta för mycket, snarare att det inte händer något med kroppen när jag börjar träna om 1 1/2 vecka om jag äter fel. Kan tilläggas att jag inte hade stått på en våg på över tio år när jag kom till bm för inskrivning och jag grät varje gång jag gick därifrån och jag sett hur kilona tickade uppåt, egentligen är inte vikten av betydelse för mig(det blev dock lite utav en fixering under alla dessa invägningar) utan snarare måtten och fastheten på kroppen. För mig är det en gåta hur jag kunde dra iväg med 22(!!!) kg på min grav då jag spydde upp allt de första 23 veckorna , jag åt knappt sötsaker då det fick mig att må dåligt så det måste vara frukterna som var boven i det hela. Jag åt ca två tallrikar fil, två smörgåsar och kvällsmat varje dag de sista tre månaderna av grav (eftersom jag är petig i maten) men ändå gick jag upp mer än någon annan jag känner. Det var hemskt! Och jag fattar inte hur jag ska lyckas med att inte dra iväg sådär vid nästa grav, för det är min mardröm. Så nu till det första, komma ner på målvikt innan det blir några fler gravidkilon på den här kroppen =) Just nu är det bara promenader och lite styrka hemma på golvet, men jag kommer köra igång med aerobicspass/step-up 3 ggr i veckan (det är vad jag kommer få tid till med sambons schema och som jag tränat de senaste 12 åren). Det vore snällt om du kan ge mig något tips om kosten som sagt.

      • Lofsan

        man har ju ingen aning om hur kroppen ska reagera vid en graviditet, det är bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa. Även de som kunnat hålla igång med träning kan gå upp mycket i både fett och vätska. Hormonerna i kroppen är helt rubbade och fettinlagringen gör lite som den själv vill så det är en hel del tur som spelar in.

        angående min amning så ökar jag på kolhydratmängden en aning vid varje mål eftersom jag inte vill att mina muskler ska användas som energikälla. Om jag inte hade ammat hade jag nog ersatt mellanmålet med en fettsnål men protein- och kolhydratrik proteindryck efter träningen, de avstår jag ifrån nu och äter hellre riktig mat eftersom min kropp i första hand ska försörja Baxter och i andra hand formas om och återställas.

        Om du skulle träna som du säger/jag tolkar:

        60 min svettig promenad VARJE dag (i snitt)
        2-3 gånger ”hemmastyrka” fokuserad på stabilitetsövningar (kolla Olga Rönnbergs blogg hos Mama för inspiration) och dessutom
        2 gånger lite tuffare konditionspass på gymmet

        och dessutom använda dig av ett kostregistreringsprogram tex matdagboken.se så att du får en översikt över dina kaloriintag (frukost, lunch, middag och ett mindre mellanmål som ger cirka 1800 kalorier, beräknat utifrån ovanstående träningsdos) så kommer du garanterat se resultat efter 3-6 veckor. Det svåra i det här är att vara tålmodig och se det långsiktigt. 10 veckor kanske är ett bra första projekt som du satsar lite hårdare på. Prata med din sambo så att han inte köper hem snask och skitmat.

        Använd måttband eller vågen och var noggrann så att du ser resultat snabbare. Mät: smalast runt magen, bredast runt magen, höfterna, ett lår på bredaste stället, en arm, bröstkorgen. Använd en digitalvåg med hektoangivelse och väg dig några gånger under veckan så att du inte blir nedslagen av vätska i kroppen; frukost i magen eller inte, druckit vatten eller inte osv. Skriv upp den lägst noterade vikten uner veckan så att du ser tendenserna och att du är på rätt håll.

        Hur låter detta?

  4. Tack för svaret och tipsen på blogg och matdagboken! Ja jag förstod att du åt lite mer pasta än vad jag beöver göra då jag inte ammar (men igen intressant att veta varför du åt så mycket pasta och något jag ska spara här på datorn till nästa gång jag får barn, då jag planerar att få amningen att fungera bättre). Jag brukar ha högläsning av dina inlägg för min sambo (som också är utbildad och har jobbat inom idott & hälsa världen, som du gör) som också blev intresserad av ditt matupplägg (han kan inte så mycket om just det där med gravida/ammandes träning/hälsa/kost utan drar mer slutsatser utifrån de kunskaper han har). Din blogg är väldigt inspirerande och något jag kan ta till mig av, till skillnad från sambons tränings och kost tips, då du vet vad du snackar om som tjej/gravid/mamma. Nu är jag peppad och ska få ordning på matvanorna genom matdagboken, perfekt för mig som knappt vet vad kalorier är =)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s